Fantastisk tur

til Nordsjælland. Havde aftalt med mine forældre vi skulle på tur til Gribskov og Tegners Museum. Startede hjemmefra lidt i 8 og blev samlet op på Fredensborg st. Vi kørte direkte til gribskov, hvor der kom en god byge inden vi kunne komme ud af bilen. Vi gik op mod Fændrikhus og ret hurtigt fik vi øje på Rødrygget tornskade Han+unge. Undervejs så vi mange forskellige insekter, bla. Grøn bredtæge, Mellemfluen Oskar, afskudt hud fra Lille penselspinder, Hvidbåndet humlesvirreflue, Skakbræt, Tvetandbladbiller og den del jeg endnu ikke har fået ID på. Lige inden Fændrikhus så vi en sommerfugl som min mor og jeg måtte jagte. Det lykkedes tilsidst at få nogle billeder af den, men ikke særlig gode desværre og den var godt slidt, men fik da ID på den. Det viste sig at være en Kejserkåbe. Den var ny for mig. Vi fik en kop kaffe på det lille serveringssted med udsigt over Esrum Sø. På vej tilbage til bilen, så vi en Stålorm, eller jeg så kun halespidsen da min mor råbte op!!!! Vi fik også øje på Skovrandøje og Lille ildfugl (Coverbillede). Begge var nye arter for mig og utrolig smukke.

Skovrandøje
DSC_8371Skovrandøje2

Vi fortsatte videre til Tegners museum, hvor jeg håbede på flere sommerfuglearter og måske en Hugorm. Straks vi kom ud var der sommerfugle. Der var utrolig mange Admiral og Dagpåfugleøje samt enkelte Nældens takvinge. Der var også enkelte Vejrandøje – igen en ny art for mig. Der var også et par Rød fluesvamp. Efter lidt tid så vi Sortmejse og en Efterårsmosaikguldsmed. Vi fortsatte gennem et par låger hvor der var et Markfirben, som sad stille og lod sig fotografere. Utrolig slot dyr og så 5 stk. samlet. Samme sted så vi en Havørn og en musvåge, så det var utrolig heldigt vi lige gik derind. Gik tilbage mod bilen og kørte hjemad lige som der kom en byge til.

Vejrandøje
DSC_8528Vejrandøje2

Markfirben
DSC_8514Markfirben2

Efterårsmosaikguldsmed
DSC_8500Efterårsmosaikguldsmed2

Hjemme i haven var det tørvejr igen og vi fik kaffe og så på sommerfuglene i haven. Der var utrolig mange Admiral og Dagpåfugleøje samt en Citronsommerfugl (han) og en Stor kålsommerfugl. Jeg fik øje på en masse Rododendroncikade, som åbenbart ikke er helt almindelig. Vi sluttede af med at frille nogle store saftige bøffer og jeg blev kørt hjem. Var godt nok blevet træt efter alle de indtryk, men man bliver også lidt høj af det, så sad nogle timer og artsbestemte før jeg hoppede i seng 🙂

 

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

